Vakgroep economie bezoekt onderneming Van de Velde - Sint-Paulus Gent

14/11/2013 09:03Vakgroep economie bezoekt onderneming Van de Velde

Voor elke leerkracht is voeling met het bedrijfsleven belangrijk. Voor elke leerkracht economie is het des te belangrijk om te weten hoe ondernemingen vandaag functioneren. Daarom ook dat de vakgroep economie zonder aarzelen besliste om als team deel te nemen aan de Vlajo Bedrijvendag voor Leerkachten van woensdag 13 november 2013.

Als onderneming kozen Marjolein Van Lancker, Marijke De Meester, Eveline Van Leirberghe en Rik D'hollander voor het 'modebedrijf' Van de Velde. Om 14.00 u. werden ze er verwelkomd door (mede-)eigenaar en directielid Herman Van de Velde. In een korte maar heel duidelijke uiteenzetting vertelde hij de historiek en gaf hij uitleg bij de pijlers van het ondernemingsplan en de strategie van de onderneming. Zo werd de vakgroep getrakteerd op een praktische invulling van de 4 P's van de marketing en werden begrippen zoals delokalisatie, joint-venture en maatschappelijk verantwoord ondernemen geconcretiseerd. Interessant weetje uit deze uiteenzetting was dat Van de Velde niet uitwijkt naar het buitenland omwille van de hoge loonkosten in België maar wel omdat ze in België gewoon geen stiksters meer kunnen vinden. Zelfs ondanks deze verhuis van jobs naar het buitenland is het personeelsbestand van Van de Velde in België blijven toenemen, tot meer dan 500 personeelsleden vandaag.

Na deze uiteenzetting volgde een rondleiding in de onderneming. Daarvoor was er een verplaatsing van de 'campus' Schellebelle naar de 'campus' Wichelen. Voor een leerkracht van Sint-Paulus een (bijna) dagelijkse gewoonte J In Wichelen zijn namelijk de productie-afdelingen gevestigd met een divers takenpakket. Gestart werd met de afdeling waar producten gemaakt in het buitenland aan een grondige controle worden onderworpen alvorens ingepakt te worden. Geëindigd werd met de afdeling waar alle stoffen gesneden worden en kant-en-klaar als een Ikea-pakket worden gemaakt voor 'assemblage' (lees 'stikken') in het buitenland. Tussendoor werden de opslagruimtes en het klaar maken van orders voor de klanten (speciaalzaken en luxueuze warenhuizen). Opvallend in deze rondleiding waren de aangename arbeidsomstandigheden waarin het personeel kon werken (grote, goed verwarmde, ordelijke ruimtes) en hoe de hele onderneming de drang om de beste kwaliteit voor het product te leveren uitstraalt. Producten van Van de Velde richten zich dan ook op het hogere marktsegment en ze willen niet concurreren op vlak van prijs (hoog) maar op vlak van kwaliteit, comfort en creativiteit.

Na drie uren was het bezoek aan Van de Velde afgelopen. Tijdens deze grootse bedrijvenopendeurdag maakte de vakgroep economie kennis met de verschillende aspecten van een onderneming. Een waardevol en niet te missen contactmoment vermits leerkrachten economie hun leerlingen voorbereiden op hun professionele toekomst. Hoe meer kennis van het echte bedrijfsleven, hoe beter de voorbereiding. Dat spreekt voor zich.

 

Categorie: Schooljaar 2013-2014